تیرچه پیش تنیده

تیرهای پیش تنیده معمولاً در محوطه های مجهز به سیستم های پیش تنیدگی تولید می شوند. مهندسان سازه تیرهای مناسب (به عنوان مثال مقاطع دال با هسته توخالی و تیرهای دوگانه T) را برای ساختمانها از جداول بار ارائه شده توسط فروشنده انتخاب می کنند.

در پیش تنیدگی، طول سیم، کابل یا طناب فولادی را در قالب خالی گذاشته و سپس کشیده و لنگر می‌اندازند. آرماتور یک مفتول فولادی دوبله است، در حالیکه، مفتول ها روی یک قاب ثابت تحت کشش قرار گرفته و کشیده می شوند، سپس دور سیم های محکم قالب بندی شده، پس از آن بتن در آن ریخته می شود.

تیرچه پیش تنیده چیست؟

تیرچه پیش تنیده نوعی تیرچه ی بتنی است که در ساخت و ساز ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد. این تیرچه ها در حین تولید به طور قابل توجهی “پیش تنیده”  یا فشرده می شود، به نحوی که آن را در برابر نیروهای کششی که در هنگام کار بوجود می آیند، تقویت می کند. این فشردگی با کشش تاندون‌هایی با مقاومت بالا در داخل یا مجاور بتن ایجاد می‌شود که برای بهبود عملکرد بتن در سرویس لازم است. تاندون‌ها ممکن است از سیم‌های منفرد، رشته‌های چند سیم یا میله‌های رزوه‌ دار تشکیل شوند که اینها معمولاً از فولادهای با کشش بالا، فیبر کربن یا فیبر آرامید ساخته می‌شوند. ماهیت تیرچه پیش تنیده این است که هنگامی که فشرده سازی اولیه اعمال شد، ماده به دست آمده دارای ویژگی های بتن با مقاومت بالا است که در صورت قرار گرفتن در معرض هر گونه نیروهای فشاری بعدی، فولاد با مقاومت بالا  در هنگام وارد  آمدن نیروهای کششی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

تیرچه پیش تنیده

مزایای استفاده از تیرچه پیش تنیده در ساختمان

کاربرد این نوع تیرچه پیش تنیده در ساختمان می تواند منجر به بهبود ظرفیت سازه و همینطور قابلیت سرویس دهی بهتر در مقایسه با بتن مسلح معمولی در بسیاری از موقعیت های مشابه بشود. در یک عضو تیرچه بتنی پیش تنیده، فشارهای داخلی به صورت برنامه‌ ریزی شده وارد می‌شوند تا فشار‌های ناشی از بارهای وارده تا حد مطلوب خنثی شوند. تیرچه پیش تنیده در طیف وسیعی از ساختمان‌ها و سازه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد که این امر موجب عملکرد بهبود یافته آن ساختمان یا سازه میشود و می‌تواند دهانه‌های طولانی ‌تر، کاهش ضخامت سازه و صرفه‌جویی در مصالح را در مقایسه با بتن مسلح ساده برای یک پروژه ساختمانی فراهم کند. از کاربردهای معمولی تیرچه پیش تنیده میتوان به ساختمان های بلند، مجتمع ها و واحدهای مسکونی، سیستم های فونداسیون سازه ها، پروژه های پل سازی و سد سازی، سیلوها و مخازن، روسازی های صنعتی و سازه های مهار هسته ای اشاره داشت.

کاربرد  تیرچه پیش تنیده برای اولین بار به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر میگردد. تیرچه پیش تنیده فراتر از پیش تنیدگی توسعه یافته است و شامل فشارهای وارده ی پس از ساخت اولیه می شود که پس از ریخته گری بتن اتفاق می افتد. سیستم‌های کششی ممکن است به‌عنوان تک رشته‌ ای طبقه ‌بندی شوند، که در آن رشته یا سیم هر تاندون به صورت جداگانه تحت فشار قرار گرفته، یا اینکه چند رشته، که در آن همه رشته‌ها یا سیم‌ها در یک تاندون به طور همزمان تحت فشار قرار می‌ گیرند. تاندون ها ممکن است در داخل حجم بتن (پیش تنیدگی داخلی) یا کاملاً خارج از آن (پیش تنیدگی خارجی) قرار گیرند. در حالی که تیرچه پیش تنیده از تاندون‌هایی استفاده می ‌کند که مستقیماً به بتن متصل شده‌اند، تیرچه پس تنیده می‌تواند از تاندون‌های چسبیده یا بدون پیوند استفاده نماید.

در واقع تیرچه پیش تنیده را باید نوعی از محصولات پیش ساخته ی بتنی دانست که در آن با بکارگیری تکنولوژی پیش تنیدگی  pre tensioning و یا Prestressing در آن، مزایای بی شماری نسبت به محصولات مشابه خود از جمله تیرچه های بتنی رایج (فندوله ای) و تیرچه های فلزی و یا تیرچه کرومیت دارد.

در ساخت و سازهای ساختمانی انواعی از تیرچه را از قدیم تا به امروز بکار می برده اند که هر کدام کارایی خودش را داشته است. این تیرچه ها را به ترتیب به نام های: بتنی، خرپایی، صنعتی ، پیش تنیده و کرومیت می شناسند.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده قلاب دار

پیش تنیدگی خاصیتی که برای تیرچه ها دارد این است که به آنها مقاومت بالایی در مقابل پیش تنیدگی می دهد. نکته ای که در ساخت این تیرچه ها مهم است فراموش نشود کاربرد بتن و فولاد در آنهاست که مقاومت بالایی در ساخت سازه ها ایجاد می کند. برای همین هم مهندسان بر این باورند که این نوع تیرچه ها را به راحتی میتوان جایگزین تیرچه های خرپایی کرد. تیرچه های پیش تنیده قلاب دار  را در دهانه 6/5 متری بکار می برند. تیرچه های پیش تنیده قلاب دار T شکل هستند و بیشتر در ساخت سقف ها استفاده میشوند. از این تیرچه های پیش تنیده ی قلاب دار بیشتر میتوان در جاهایی مثل ساختمانهای تجاری، برج های بلند مرتبه، استادیوم های ورزشی، پارکینگ ها و … استفاده کرد.

چند نکته ی مهم راجع به تیرچه پیش تنیده قلاب دار

اگر قصد ساخت یک ساختمان را دارید و میخواهید در ساخت سازه تان از این تیرچه های پیش تنیده ی قلاب دار استفاده کنید خوب است توجه داشته باشید که وزن این تیرچه های پیش تنیده ی قلاب دار در هر متر طول نباید کمتر از 28 کیلوگرم باشد. نکته ی مهم دیگر در کاربرد این نوع تیرچه ها ی قلاب دار، استاندارد بودن آنهاست که باید حتماً مد نظر داشته باشید. حتماً این را خوب می دانید که تیرچه های پیش تنیده ی قلاب دار موجود در بازار به دو صورت استاندارد و غیراستاندارد وجود دارند. اگر میخواهید از استاندارد بودن این تیرچه های قلاب دار با خبر شوید به شما می گوییم که بهتر است در یک سر تیرچه ی پیش تنیده یک مقدار شکستگی ایجاد کنید. از این طریق است که از استاندارد بودن یا نبودن آن میتوانید آگاه شوید.

اگر سازه ی شما پروژه ی اسکله سازی است پیشنهاد می کنیم از سیستم های پیش تنیده ی SPI در آن استفاده کنید. این سیستم ها دارای این امکان فوق العاده هستند که  طول بیشتری را در سازه ی شما بصورت یکپارچه و منسجم تحت پوشش خود قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه