کیورینگ تیرچه پیش تنیده یعنی آماده کردن برای استفاده که متناسب با موقعیت ها و وضعیت های مختلف انجام می شود. در این عمل، میزان مقاومت لازم در تیرچه ایجاد می شود. روش های کیورینگ تیرچه به تدریج بهتر و سریع تر شده اند.

سیستم گرمایش از کف برای کیورینگ تیرچه پیش تنیده

در زمان های دور که این چنین سیستمی وجود نداشت، با سیستم گرمایش از کف، کیورینگ انجام می شد. زمان لازم برای کیورینگ تیرچه 48 ساعت بوده که مدت زمان زیادی است. البته امروزه مدت زمان کاهش یافته است. این روش قدیمی در کشورهای پیشرفته منسوخ شده و سیستم گرمایش از کف به سیستم کیورینگ تیرچه تغییر کرده است.

کیورینگ تیرچه با بخار

کیورینگ تیرچه با بخار جدیدترین روش کیورینگ بوده که در ایران نیز این روش استفاده می شود. این روش در مقایسه با قبلی، سریع انجام می شود و به مدت زمان زیادی نیاز ندارد.

مفهوم کیورینگ

در این روش، بعد از تولید تیرچه در معرض بخار قرار می گیرد و از شبکه لوله های منفذدار، بخار روی تیرچه ها پاشش می شود و دمای بخار به تدریج و پلکانی افزایش می یابد تا به 70 درجه سانتیگراد برسد و در مرحله دوم به تدریج دما کاهش می یابد تا کاملا خنک شود که این فرایند کیورینگ تیرچه پیش تنیده نام دارد.

روش صحیح کیورینگ تیرچه

کیورینگ تیرچه پیش تنیده در مدت زمانی انجام می شود. در کشور پیشرفته آلمان مدت زمان کیورینگ، 10 و در ایران 12 ساعت است که در مقایسه با سال های قبل، پیشرفت قابل توجهی است. البته روش های صحیح کیورینگ تیرچه هر سال تغییر کرده و پیشرفت کرده است. البته هر چقدر که مدت زمان کیورینگ تیرچه بیشتر باشد به همان اندازه تیرچه مقاوم خواهد بود.

تیرچه پیش تنیده

مزایای کیورینگ تیرچه پیش تنیده

روش قدیمی کیورینگ در مدت زمان بیشتری انجام می شد ولی در این مدت زمان کوتاه شما می توانید تیرچه را کیورینگ کنید. تیرچه هایی که به روش قدیم کیورینگ می شوند مقاومت و همگنی یکسانی نخواهند داشت و بنابراین میزان مقاومت آن ها نیز یکسان نبوده و شاید حتی میزان مقاومت آن ها از حد معمول هم کم باشد، ولی در کیورینگ در مدت 12 ساعت که به طور تدریجی و پلکانی کیورینگ می شود، یکسان و یکنواخت گرم شده و اختلاف دمایی در آن مشاهده نمی شود.

کیورینگ یکسان و یکنواخت موجب می شود که مقاوم تیرچه یکسان باشد. تیرچه در مدت 12 ساعت از خط تولید (خط تولید تیرچه پیش تنیده )خارج شده و برای کیورینگ آماده می شود. بدین ترتیب کارایی و عملکرد تیرچه بالا رفته و مقرون به صرفه خواهد بود.

اهمیت کیورینگ تیرچه

بعد از تمام شدن تولید تیرچه، نوبت به به کیورینگ تیرچه می رسد. هر چقدر که کیورینگ دقیق انجام شده باشد به همان اندازه مقاومت تیرچه هم بالا خواهد بود. کیورینگ تیرچه در مدت زمان 12 ساعت موجب افزایش مقاومت تیرچه خواهد شد. کیورینگ تیرچه روشی متداول برای مقاوم سازی آن بوده و مقاومت بتن تیرچه افزایش می یابد.

هر چقدر که کیورینگ تیرچه اصولی انجام شده باشد به همان اندازه مقاومت آن هم بالا خواهد بود. کیورینگ تیرچه پیش تنیده باعث افزایش مقاومت تیرچه می شود. کیورینگ از تبخیر سطحی بتن جلوگیری می کند و نور آفتاب نیز از سطح منعکس می شود. کیورینگ تیرچه، رطوبت و حرارت بتن تیرچه پیش تنیده افزایش یافته که قبل از جایگذاری انجام می شود.

کیورینگ تیرچه پیش تنیده در برخی ویژگی های بتن مانند دوام، مقاومت سایشی، مقاومت فشاری، مقاومت در برابر دمای سرد، موثر است. کیورینگ تیرچه پیش تنیده به سه روش، عمل آوری، عمل آوری حرارتی و مراقبت انجام می شود.

مراحل کیورینگ تیرچه پیش تنیده

در زمان قبل از کیورینگ، بتن ریخته و گرم و متراکم می شود تا بتن در هوای سرد سخت شود. دمای محیط به حداکثر می رسد. این مرحله 2.5 ساعت طول می کشد و از نوسان شدید دمایی در بتن جلوگیری می کند. براساس آیین نامه اجرایی کیورینگ، دمای لازم برای کیورینگ تیرچه های کوچک 33 درجه برای و 11 درجه سانتیگراد برای تیرچه های بزرگ مناسب است.

استاندارد اروپایی ENV 206 برای تیرچه هایی که در شرایط محیطی سخت و دشوار قرار گرفته اند تنظیم شده است. گرما بر مقاومت بتن در بلند مدت دراز مدتی دارد. حداکثر دما و نگهداری بتن در دمای زیاد بر کیفیت آن در 28 روز آینده تاثیر به سزایی دارد. می توان بین 3 تا 12 ساعت حداکثر دمای بتن را ثابت نگه داشت.

تیرچه پیش تنیده

در دمای بالا، بتن در مدت زمان کوتاهی و در دمای کم در مدت زمان زیادی کیورینگ تیرچه پیش تنیده انجام می شود. در مدت 2.5 ساعت، دمای حداکثری بتن به تدریج کاهش یافته و خنک می شود. با عمل آوری بتن در رطوبت می توان میزان مقاومت آن را افزایش داد. کیورینگ تیرچه پیش تنیده با نسبت آب و سیمان با نسبت های پایین خیلی بهتر از نسبت آب و سیمان با نسبت های بالا است و نتایج نامطلوب کمتری دارد.

نکات مهم کیورینگ تیرچه پیش تنیده

میانگین تاخیر می تواند بین 2 الی 5 ساعت باشد. حداقل دمای کیورینگ بین 22 و 24 و حداکثر 50 تا 75 درجه سانتیگراد توصیه می شود. کل فرایند در کمتر از 18 ساعت به طول می کشد. حداکثر دمای 88 درجه برای بتن سبکدانه می توان افزایش داد ولی چندان مناسب نیست. کیورینگ تیرچه پیش تنیده در روش اتوکلاو به نسبت کیورینگ با رطوبت، نفوذ ناپذیر هستند.

کیورینگ تیرچه پیش تنیده با کلیه فناوری ها

کیورینگ تیرچه پیش تنیده می تواند با کلیه فناوری ها، گرمایش از کف، کاور بخار به انجام برسد. در سیستم گرمایش از کف کیورینگ تیرچه پیش تنیده به صورت یکسان و یکنواخت انجام می شود و قسمت تحتانی تیرچه که بسیار مهم است کیورینگ شود.

نتیجه گیری

با کیورینگ تیرچه پیش تنیده می توان مقاومت تیرچه را افزایش داد. یکی از روش های قدیمی برای انجام این کار کیورینگ تیرچه پیش تنیده با سیستم گرمایش از کف است ولی امروزه این روش منسوخ شده و کاور بخار جدید بوده و تیرچه در مدت زمان 12 ساعت کیورینگ می شود. دمای لازم برای کیورینگ تیرچه های کوچک 33 درجه برای و 11 درجه سانتیگراد برای تیرچه های بزرگ مناسب است. میانگین تاخیر می تواند بین 2 الی 5 ساعت باشد. حداقل دمای کیورینگ بین 22 و 24 و حداکثر 50 تا 75 درجه سانتیگراد پیشنهاد می شود.

لینک خارجی

https://www.researchgate.net/publication/240641859_MATURITY_METHOD_IN_PRESTRESSED_CONCRETE_APPLICATIONS

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه