تجهیزات پیش تنیدگی
قطعه شیپوری
  • قطعه شیپوری:
     قطعه شیپوری در زمان کشش، نقش تکیه گاه را برای جک دارد. و از آلیاژ مخصوصی ساخته شده که می تواند در فشارهای بالا مقاومت کرده و باعث انتقال نیرو به بتن گردد. از این قطعه در سیستم چسبیده (bonded) استفاده می‌شود و  که بسته به شرایط پروژه ظرفیت آن از ۵ الی ۳۲ رشته کابل متغیر می باشد..
گوه تیرچه پیش تنیده
گوه:
  • یکی از مهمترین ادوات پیش تنیدگی گوه می باشد به دلیل اینکه  کیفیت آن در تداوم نیروی پیش تنیدگی بسیار تعیین کننده می باشد. در هنگام فرایند کشش، گوه ها در داخل سوراخ های تکیه گاه قرار می‌گیرند و مانع از برگشت کابل‌ها به حالت اولیه می‌ گردند با توجه به نوع صفحه مهاری (انکوریج)، از گوه های دو یا سه قطعه ای استفاده می کنیم.
صفحه مهاری گیره
صفحه مهاری یا گیره (انکوریج):
  • جنس تکیه‌گاه همانند شیپوری از آلیاژ خاصی است و در فشارهای بالا مقاومت زیادی دارد و در انواع ۱ تا ۳۲ سوراخه در شکل‌های تخت یا گرد ساخته می شود.
ارماتور فنری
آرماتور فنری:
  • در سیستم پیش تنیدگی گیردار (Bonded)، هنگام انجام عملیات کشش توسط جک، نیروی بسیار زیادی به بتن محل تکیه گاه وارد می‌شود. به همین دلیل جهت جلوگیری از ترکیدن بتن محل تکیه‌گاه و تقویت آن، از این آرماتورهای تقویتی که به صورت فنری تهیه و دور شیپوری قرار می‌گیرد، استفاده می‌ کنیم. که بسته به تعداد رشته شیپوری از طول، قطر و گام مختلف تهیه می گردد.
حفره ساز یا پاکت فورمر
حفره ساز یا پاکت فورمر:
  • یک قطعه پلاستیـکی می باشد که به صفحه مهاری (انکوریج) تک رشـته متصل می گردد و به قالب می‌چسـبد. حفره ساز را همانند فوم، پس از بتن ریزی و باز کردن قالب‌ها، از جای خود خارج کرده و پس از نصب گوه‌ها بر روی کابل‌ها، عملیات کشش توسط جک انجام می‌ گردد.از حفره ساز در سیستم پیش تنیدگی آزاد (Unbonded) استفاده می‌ کنیم.
فوم
فوم:
  • فوم بین قطعه شیپوری و قالب نصب می‌ گردد.بعد از بتن ریزی و باز کردن قالب‌ها، فوم ها از درون بتن خارج شده و از فضای به وجود آمده جهت نصب صفحه مهاری (انکوریج) و گوه ها و سپس انجام عملیات کشش توسط جک، استفاده می گردد. از فوم در سیستم پیش تنیدگی گیردار (Bonded) استفاده می‌ کنیم

ترکیدن بتن در محل تکیه‌گاه،که در اثر عدم تقویت مناسب بتن در تکیه‌گاه، کیفیت نامطلوب بتن و … اتفاق می افتد. در شکل زیر، نمونه هایی از ترکیدگی بتن در محل تکیه گاه را نشان می دهد.

ترکیدن بتن

 

 
تیرچه پیش تنیده
رابط شیلنگ هواکش
  • قطعه‌ای پلاستیکی که شیلنگ هواکش به آن متصل می‌ گردد و در انتهای غلاف و همچنین در کابل‌های با طول بالا در وسط غلاف نیز نصب می شود. بعد از بتن ریزی، گروت از طریق شیلنگ گروت وارد غلاف شده و از طریق شیلنگ هواکش ها خارج می گردد.
اسپیسر تیرچه پیش تنیده
فاصله نگه دار یا اسپیسر:

این قطعه با توجه به ارتفاع غلاف یا کابل ها از قالب کف، ارتفاع های مختلف دارد و کابل ها را چه به صورت انفرادی و چه همراه غلاف، طبق ارتفاعی که در نقشه  وجود دارد، تا قبل از بتن ریزی نگهداری می نمایند. که بسته به ارتفاع از جنس پلاستیکی و یا فلزی ساخته می شوند.

غلاف
وصله غلاف:
  • به دلیل محدود بودن طول غلاف ها، برای رسیدن به طول های بالاتر نیاز به وصله غلاف داریم. وصله غلاف از جنس همان غلاف و یا پلاستیک می باشد؛ اما قطر داخلی آن بیشتر از غلاف مورد استفاده می‌باشد تا غلاف در داخل آن وارد شود. پس از قرار دادن وصله میان دو غلاف، با چسب پهن مخصوص، اتصال وصله به غلاف‌ها محکم می‌ گردد.
غلاف گالوانیزه
غلاف:

از غلاف در سیستم گیردار (Bonded) استفاده می‌ کنیم که کابل‌ها از داخل آن عبور داده می‌شوند. جنس غلاف از ورق های گالوانیزه می باشد و در شکل‌های گرد و تخت موجود می باشد. غلاف ضمن محافظت از کابل‌ها، نقش بسزایی در هماهنگ کردن و قرار گرفتن کابل‌ها در ارتفاع و مسیر مورد نظر دارد.

درپوش صفحه مهاری (گریس کپ):
  • قطعه‌ای پلاستیکی که داخل آن با گریس پر شده است. بعد از انجام عملیات کشش و برش کابل های کشیده شده، این درپوش بر روی صفحه مهاری (انکوریج) تک رشته (در سیستم گیردار یا Bonded) قرار می‌گیرد و و از کابل، گوه و صفحه مهاری در برابر خوردگی محافظت می نماید.

گریس کپ

 
 
جک و پمپ هیدرولیک:
  • در سیستم های پس کشیده و پیش کشیده برای کشش فولاد پیش تنیده از جک و پمپ استفاده می گردد. در قطعات پس کشیده، صفحات مهاری (انکوریج) در انتهای فولاد پیش تنیدگی (کابل، وایر و…) به روی بتن سخت شده قرار می گیرند و بوسیله جک با استفاده از عکس العمل ایجاد شده، فولاد را تحت کشش قرار می دهند. در سیستم های پیش کشیده، جک ها روی قالب یا دیواره دور قالب قرار گرفته و به آنها تکیه می نمایند. به دلیل سادگی در نحوه‌ی استفاده، جک های هیدرولیکی کاربرد بیشتری نسبت به جک های دستی یا جک های برقی دارند. از جک های دستی وقتی که مقدار کمی نیروی پیش تنیدگی مورد نیاز است استفاده می شود.
جک و پمپ هیدرولیک

جک ها بصورت تکی (mono) و یا چند تایی (multi) می باشند و از یک یا دو پیستون تشکیل شده که به یک پمپ هیدرولیکی و شیر کنترل کننده متصل شده اند. بازوها دارای ظرفیت های متفاوتی در محدوده ۳ الی ۱۰۰۰ تن می باشند.

جک و پمپ هیدرولیک

 
جک و پمپ هیدرولیک

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه