ایده پیش تنیدگی در سال 1886 توسط یک مهندس آمریکایی به ثبت رسید ولی تقریبا نیم قرن زمان برد تا این فناوری جای خود را در صنعت ساختمان سازی پیدا کند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و رشد صنعت فولاد و فناوری تولید بتن پرمقاومت، استفاده از پیش تنیدگی رواج پیدا نمود. اولین پل پیش تنیده در سال 1951 در کشور امریکا طراحی و اجرا شد.

پیش تنیدگی به چه معناست؟

پیش تنیدگی زمانی ایجاد می شود که دو نوع مصالح تحت تنش به شکلی به یکدیگر متصل شوند که نیروی موجود در یکی به وسیله نیروی مخالف در دیگری خنثی شود. پیش تنیدگی زمانی ایجاد می شود که دو نوع مصالح تحت تنش به شکلی به یکدیگر متصل شوند که نیروی موجود در یکی به وسیله نیروی مخالف در دیگری خنثی شود.

در تعریف پیش تنیدگی، به ایجاد یک تنش ثابت‏‏ و دائمی و به اندازه كافی در یک قطعه بتنی گفته می شود

به این حالت كه بر اثر این تنش بخشی از تنش های ایجاد شده ناشی از بار مرده و زنده در این عضو جبران شود و در نهایت ظرفیت باربری قطعه بتنی افزایش پیدا کند. به صورت کلی می توان عمل جبران نمودن تنشها و یا متعادل نمودن بارها (Load Balancing) را پایه طراحی اعضای پیش تنیده دانست.اگر یك نیروی فشاری را از دو انتها به یک عضو یا تیر بتنی وارد كنیم می توان تنش کششی را در تارهای تحتانی عضو كم كرد و یا به طور کل انرا صفر نمود و یا آن را تبدیل به تنش فشاری کرد که این عمل با تعادل بارهای خارجی امكان پذیر است.بهینه ترین حالت در انتخاب مقدار نیروی پیش تنیدگی به شكلی است که بخشی از نیروها متعادل شود که در نهایت به كم شدن مقدار فولاد مصرفی و  کنترل خیز و عرض ترک در قطعه بتنی میشود.

پیش تنیدگی در گذشته

در گذشته از این روش در ساخت چرخ های درشکه استفاده می کردند. عامل یکپارچگی پره ها و طوقه چوبی درشکه، تسمه ای فولادی بود که به صورت داغ حول طوقه قرار داده می شد. با سرد شدن و منقبض شدن حلقه، مجموعه طوقه و پره فشرده شده و یکپارچه می گردید. یک مثال دیگر که نشان دهنده مفهوم پیش تنیدگی، بشکه های چوبی قدیمی است که کشش ایجاد شده در حلقه های فلزی به طور موثری قطعات چوبی را به یکدیگر می فشارد تا مقاومت پایداری آن را افزایش دهند.

در بتن پیش تنیده نیز با اعمال نیروی کششی به کابل ها که در بتن جاگذاری شده اند باعث می گردد تا در بتن نیروی فشاری ایجاد شود. پیش تنیده کردن بتن، به علت ضعف آن در مقابل تنش های کششی می باشد. وجود تنش های فشاری در بتن باعث خنثی شدن تنش های کششی ناشی از بارگذاری خمشی می گردد. این مفاهیم کاربرد اعضای بتنی کوچک تر و سبک تر را ممکن می سازد. بتن در فشار بسيار قوي می باشد ولي در كشش ضعيف است عموما از ميلگردهاي فولادي در بتن بعنوان آرماتوركششي استفاده مي گردد تا مقدار ترك خوردگي را محدود کنند.

در يك تير بتني معمولي (غير پيش تنيده) كه تحت بار ثقلي قرار دارد به واسطه خمش ايجاد شده در آن، پائين مقطع (زير تار خنثي) به كشش افتاده و در بالا فشار ايجاد مي کند. از آنجا كه بتن در كشش ضعيف است پس از ترك خوردن بتن در مقابل تنش هاي كششي، فولاد موجود در زير تار خنثي به كشش مي افتد. اين شرایط ممكن است حتي تحت اثر وزن خود تير نيز اتفاق بیفتد.

در پیش تنیدگی با اعمال تنشهای فشاری اولیه به المان های بتنی قابلیت باربری آن ها افزایش و نیاز آنها به میلگرد کاهش می یابد. تنشهای اعمالی به المان در این روش عکس تنشهای ناشی از بارهای سرویس وارده به عضو است در سيستم پيش تنيده بجاي آرماتورهاي معمولي از يكسري كابل (تاندون)هاي با مقاومت كششي بالا استفاده مي گردد. كه كابل ها تحت كشش زيادي قرار می گیرند و در دو انتهاي تير توسط گیره هاي مخصوص تثبيت مي شوند.

بدين ترتيب كابل هاي كشيده شده پس از رها شدن از كشش تمايل به جمع شدن و رسيدن به حالت اوليه داشته و لذا يك نيروي فشاري زيادي در قسمت زيرين تار خنثي در بتن ايجاد می شود كه به تبع اين نيرو در مقابل نيروي كششي كه بواسطه بارهاي ثقلي در بتن ايجاد مي گردد قرار مي گيرد. اين كابل ها مقداري از نيروهاي ناشي از بارهاي ثقلي را خنثي نموده و مقطع قابليت پذيرش بارهاي بيشتري را دارد. بتن پیش تنیده را می توان به عنوان بتن پیش فشرده تعریف کرد.

بدین معنی که قبل از آغاز بارگذاری، عضو بتنی تحت اثر تنش فشای قرار دارد. این تنش ها در نقاطی وارد می شود که در صورت عدم اعمال پیش تنیدگی، در این نقاط تنش کششی به وجود می آمد.

در سالهای اخیر استفاده از روش پیش تنیدگی بسیار ساده تر و مؤثرتر و مصالح آن بهینه سازی شده اند. امروزه درصد بالائی از کل سازه های در حال احداث در سطح جهان با استفاده از این تکنولوژی ساخته می شوند. پیش تنیدگی در احداث ساختمانهای اداری و آپارتمانی مسکونی و تجاری، پارکینگ، استادیومهای ورزشی، تکیه گاههای خاک و مهار سنگی همچنین در پل سازی، ساخت مخازن بتنی و سازه های ویژه نظیر اسکله ها کاربردهای وسیعی پیدا کرده است.

در عملیات تنیدگی، در وهله اول اول اجرای بتن خوب مد نظر می باشد. فعالیت های دیگر همچون جایگذاری شبکه آرماتور و کابل ها و کشیدن کابل ها در زمان مناسب می باشد.

کنترل بتن پیش تنیده

کنترل بتن پیش تنیده شامل بازرسی های معمول و روش های نظارتی برای دستیابی به بتن خوب و یکنواخت است. در سازه های پیش تنیده، از بتن با رده مقاومتی 30 تا 55 مگاپاسکال استفاده میشود. دانستن اطلاعاتی از خواص بتن در درک بهتر مزیت های پیش تنیدگی موثر است.

بتن در برابر فشار بسیار مقاوم اما در برابر کشش ضعیف است. به طور مثال وقتی نیرویی کششی در مقطع آن عمل کند، ترك می خورد. به طور معمول در سازه هاي بتنی وقتی باري شبیه به خودرو در یک پارکینگ برروی دال بتنی و یا تیرها قرار گیرد، تیر تمایل به انحنا و خم شدن دارد. این تغییر شکل خمیدگی باعث می گرد پایین تیر اندکی دچار کشیدگی و ازدیاد طول شود.

معمولا همین مقدار اندك کشیدگی براي ایجاد ترك در بتن کافی می باشد. میل گردهاي تقویتی bars میلگردها در این حالت وقتی فقط به صورت مدفون در بتن قرار داده می شود به صورت نیروهايPssive عمل می نمایند و تا زمانی که خیز در بتن به مرحله قبل از ایجاد ترك نرسیده است نیرویی راتحمل نمی کند. اما Tendon یا همان فولادهاي پیش تنیدگی به صورت نیروهاي Active در سیستم عمل می نمایند. در سیستم پیش تنیدگی فولاد به عنوان عامل مقاوم و موثر عمل می نماید. طوري که امکان بوجود آمدن ترك در بتن وجود نخواهد داشت. سازه های پیش تنیده حتی اگر تحت بارگذاري کامل قرار گیرند، طوری طراحی شده اند که کمترین خیز و ترك در سازه ایجاد نماید.

دهانه بزرگتر و کنسول های بلندتر: مهمترين ويژگی بتن پيش‌تنيده به دليل بالانس نمودن تمام يا درصدي از نيروهاي ثقلي و زنده افزايش دهانه مفيد مي‌باشد. به‌گونه‌اي كه دهانه‌هاي تا مرز 12 متر كاملاً قابل اجرا و اقتصادي است .اين ويژگي در ساختمان هاي مسكوني که عمدتاً مشكل پاركينگ و مسير حركتي آن ، در طبقات آرايش ساده‌تر پلانها بدون عنصر مزاحم ،در ساختمانهاي اداري امكان ايجاد فضاهاي  كاملاً باز ، در پروژه‌هاي ساختماني انبوه‌سازي امكان آرايش پلانهاي متنوع، در مراكز خريد انعطاف پلان و نهايتاً در پروژه‌هاي مختلف  امكانات بسياري در دسترس كارفرمايان، طراحان و كاربران پروژه قرار مي‌دهد.

انواع روش های پیش تنیدگی در اعضا:

دو روش پیش کشیده و پس کشیده برای اعمال نیروی پیش فشردگی یا پیش تنیدگی انجام  میگیرد.

به بیان دیگر کشش کابلهای موجود در بتن می تواند قبل از بتن ریزی یا بعد از آن انجام شود.

پیش تنیدگی با روش پیش کشیده:

دراین روش در ابتدا کابلها را به صورت پیش ساخته و یا در محل در حد فاصل دو انتهای تیر میکشند. سپس بتن ریزی انجام میدهند و بعد از آنكه مقاومت لازم برای بتن بدست آمد با قطع كردن کابلها نیروی کششی به وجود آمده را به صورت نیروی فشاری به عضو بتنی منتقل می کنند. این روش بیشتر در  کارخانه های تولید قطعات بتنی پیش تنیده استفاده میشود و محصولات تولیدی بیشتر بصورت پیش ساخته هستند.در تولید تیرچه پبش تنیده در کارخانه تیرچه پیش تنیده ایران از همین روش استفاده می شود.

پیش تنیدگی با روش پس کشیده:

در این روش کابلها به همراه غلافهای مخصوصی در عضو بتنی مورد نظرقرار می گیرند و بعد از آن بتن ریزی صورت میگیرد و پس از اینکه بتن به مقاومت فشاری كافی رسید کابل ها کشیده میشود و در نهایت مهار می گردد. این روش هم میتواند به صورت  قطعات پیش ساخته و هم به شكل اجرای در محل مورد استفاده قرار بگیرد. روش پس کشیدگی به دو شكل چسبان و غیرچسبان قابل اجراست.

علت های رشد سریع سیستم پس کشیدگی:

1- سرعت بالای اجرا.

۲- مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی و زلزله.

۳- سهولت ایجاد بیشترین خروج از مرکزیت در تاندون ها

۴- کاهش نیروهای پیش تنیدگی ناشی از اصطکاک

مزایای پس کشیدگی:

انعطاف بيشتر در پلان:

به علت ماهيت درجا بودن عمليات پس‌كشيدگي و نيز قابليت نصب كابل ها در پلان و ارتفاع بصورت منحني قادر هستم هرگونه شكل را در پلان ايجاد کنیم. ساخت پلان هاي نامنظم نظير بيضي، دايره، قطعاتي از منحني، تركيب خطوط صاف و منحني كاملاً ميسر است و طراح می تواند طرحي با استفاده از عناصر معماري مدرن را به‌سادگي اجرا نماید.

به‌جهت امكان حركت كابلها در پلان و وجود نوارهاي تيري مدفون الزامي به در امتداد هم بودن محورهاي ستون ها نیست و توانایی ستون گذاري در محورهاي دلخواه (نه الزاماً روي محورهاي از پيش تعيين شده) را به طراح مي‌دهد. ايجاد كنسول هاي بزرگ و اجراي  لبه دال بصورت اشكال نامشخص از ديگر مزیت های شاخص اين روش است.

ضخامت دال کمتر:

به دليل در فشار قرارگرفتن بتن و وجود انحنا در کابل ها، پوشاندن دهانه با ضخامت کمتر نسبت به دال های بتن آرمه معمولی و یا سایر سیستم های رایج فراهم می باشد.

با دلیل تحت فشار قرار گرفتن مقطع عملاً، از مقطع بتني با راندمان بالاتر استفاده مي‌کنند به همين جهت قادر خواهیم بود ضخامت هالوکور (دال) بتني را با استفاده از اين روش تقريباً تا 30 درصد كاهش دهیم. كاهش ضخامت بتن دال مستقيماً بر ارتفاع كل ساختمان اثر دارد كه در نهايت به استفادة بهينه از ارتفاع منجر می شود. براي مثال مناطقي كه قيد محدود كننده ارتفاع و يا ضوابط مربوط به هرم مطرح است طبقات بيشتري احداث می کنند  و يا ارتفاع سازه‌هايي كه در خاك مدفون است را كمتر كرده و  حجم عمليات خاكبرداري را کاهش می دهند.

همچنين در پاركينگهاي طبقاتي از طول رمپ مسيرها كاسته شده به  فضاي مفيد پاركينگ افزوده مي‌ شود. علاوه بر مزاياي فوق كاهش ضخامت سقف باعث كاهش وزن سازه می شود كه به تبع آن عناصر باربر سازه‌اي مانند ستونها و ديوارها نيز براي همين  وزن كاهش‌يافته محاسبه مي شوند.

با توجه به كمتر شدن مقدار وزن سازه و همچنين كاهش ارتفاع ساختمان (كاهش در بازوي لنگر واژگوني) نيروهاي زلزله اعمال شده به سازه كاهش می یابد و درمجموع سيستم عملكرد بهتری در مقابل نيروهاي زلزله دارد.

حذف تیرها:

عبور کانالهای تاسیساتی با سهولت امکان پذیر است . به دلیل اینکه در این سیستم امکان حذف تیرها و آویزها وجود دارد، می توان سطح زیرین تخت را در اختیار طرح معماری قرار دهیم. همچنین پارتیشن بندی نیز بدون محدودیت قابل اجراست .

ارتفاع کف تا کف کمتر:

با توجه به کاهش ضخامت دال و حذف آویز تیرها قادریم ارتفاع کف تا کف طبقات را کاهش دهیم . این امر باعث کاهش ارتفاع ساختمان و کاهش مصالح مصرفی در ستون ،دیوار ، تیغه بندی ، نما و … می شود.

کاهش وزن ساختمان:

کاهش ضخامت دال ، حذف تیرها و کاهش ارتفاع کل ساختمان موجب کاهش وزن کلی ساختمان می شود. که خود باعث کم شدن ابعاد و اندازه سایر اجزای سازه ای می شود.

کنترل ترک و دوام بیشتر:

نیروی پیش تنیدگی باعث اعمال فشار دائمی به دال می شود و دال ها همواره تحت فشار هستند. لذا ترک های موجود دراین سیستم به حداقل می رسد . کاهش ترک ها باعث افزایش مقطع موثر بتن می شود  در حالی که در اعضای بتن آرمه معمولی بواسطه ترک خوردگی ، مقطع موثر بتن تحت بارهای بهره برداری کاهش می یابد .همچنین کاهش ترک مانع  نفوذ مواد خورنده به بتن شده و خوردگی فولاد کمتر می گردد در نتیجه دوام سازه افزایش می یابد .

کنترل تغییر شکل:

در سيستم پیش تنیده به علت تحت فشار قرارگرفتن بتن ترك هاي جزيي پس از كشيده شدن استرندها حذف شده و عوامل مخرب به داخل بتن كمتر نفوذ پیدا می کند.. لذا در مناطق با خطر خوردگي بالا در سازه از دوام بالاتري برخوردار میشود.

به دليل  نحوه خاص قرارگيري استرند در بتن و  ايجاد بار بالانس تغييرشكل هاي ثقلي كاهش پیدا می کند ،در اعضای بتن آرمه معمولی تغییر شکل با افزایش ابعاد مقطع کنترل می شود در حالی که در سیستم پیش تنیده با افزایش کابل ها و نیروی پیش تنیدگی امکان کنترل خیز وسط دهانه وجود دارد .

بهبود عملکرد لرزه ای:

سیستم های دال بتنی نسبت به سایر سیستم های پوشش سقف دیافراگم یکپارچه تری تشکیل می دهند که باعث بهبود عملکرد لرزه ای ساختمان می شود . تحقیقات مختلف در این زمینه نشان می دهد دال های پس کشیده با روش نچسبیده نسبت به دال های بتن آرمه عملکرد مناسب تری هنگام وقوع زلزله دارند.

کاهش ارتفاع کل ساختمان:

ضخامت دال ها در این سیستم کاهش پیدا می کند و امکان حذف تیر ها نیز هست، قادریم ارتفاع سازه را کاهش دهیم. طوری که در ارتفاع ثابت می توانیم از تعداد طبقات بیشتری استفاده نمود. این امر بخصوص در ساختمان های بلند مرتبه که با توجه به قوانین موجود محدودیت ارتفاع دارند ، بسیار پراهمیت می باشد.

ایجاد بازشوهای بزرگ و نامنظم در سقف:

انعطاف پذیری کابل ها ، امکان ایجاد بازشوهای بزرگ و نامنظم روی سقف فراهم می آورد ، در این سیستم نیاز به تعبیه تیر اطراف بازشوها نیست.

ستون گذاری نامنظم:

بر خلاف سازه های بتنی معمولی که ستون گذاری معمولا از آکس بندی منظم پیروی می نماید، در این سیستم امکان ستون گذاری بصورت نامنظم وجود دارد .

افزایش سرعت اجرا:

زمان اجرای یک دال پیش تنیده حدود 30% کمتر از دال بتن آرمه معمولی است.به دلیل حذف تیرهای میانی و آرماتور بندی دال ها، زمان اجرای دال پیش تنیده بسیار کمتر از دال بتنی معمولی است. از طرف دیگر بعد از اجرای عملیات کشش ، سقف بدون وجود قالب و شمع بندی ، خود ایستا می باشد و می توان قالب ها را در مدت زمان کوتاه تری باز نمود.

کاهش هزینه ها:

کاهش ضخامت دال، کاهش تعداد ستونها ، حذف تیرها و… باعث صرفه جویی در بتن و فولاد مصرفی می شود، و همچنین کاهش عملیات قالب بندی و آرماتور بندی  باعث کاهش هزینه های اجرایی می شود .کاهش هزینه های پيش‌تنيدگي بر دو بخش كاهش هزينه‌هاي مستقيم و كاهش هزينه‌هاي غير مستقيم تاثیر می گذارد.

مزیت های اقتصادی:

در دهانه‌هاي هفت‌متر به بالا استفاده از روشهاي پيش تنيدگي نسبت به استفاده از روشهاي معمول بتن‌آرمه اقتصادي‌تر خواهد بود.

استفاده از پيش تنيدگي بسته به مورد باعث كاهش ميزان مصرف آرماتور تا 65 درصد ، كاهش ميزان مصرف بتن تا 30 درصد  و در نهايت كاهش 10 تا 20 درصدي هزينه‌هاي مصالح مصرفي مي‌ شود. همچنين به كاهش سطوح قالب‌بندي به ميزان حدود  25 درصد و كاهش زمان اجرا بين 10 تا 20 درصد مي‌توان اشاره نمود كه مستقيماً موجب كاهش هزينه‌هاي نيروي انساني مربوط به پروژه مي‌شود

بطور معمول هزينة انجام عمليات اسكلت ساختمان بين 25 تا 35 درصد كل هزينه‌هاي ساختمان را پوشش مي‌دهد و مابقي هزينه‌ها مربوط به كف‌سازي ، تيغه‌بندي ، تاسيسات برقي و مكانيكي ، نازك‌كاري و ادوات داخلي خواهد شد. هرگونه اثري در عمليات اجرا اسكلت كه باعث كاهش حجم ساير عمليات اجرايي ساختمان گردد بطور غيرمستقيم در هزينه‌هاي تمام شده موثر است.

عواملي چون :كاهش ضخامت سقف و كاهش ارتفاع طبقات تا 10% از ميزان نما و تيغه‌بندي داخلي و خارجي، تاسيسات مكانيكي و برق و…  خواهد كاست كه اين رقم بين 5 تا 10 درصد در كل پروژه تاثير گذار خواهد بود.

عوامل ديگري مانند نياز كمتر سازه به تعمير و نگهداري، دوام بيشتر، كنترل تغييرشكل در زمان بهره‌برداري و به تبع  افزايش طول عمر مفيد ساختمان را نيز مي‌توان از ديگر مزیت های آن نام برد.

سرعت اجرای بیشتر نیز کاهش هزینه تجهیزات و نیروی انسانی را دارد. که به صورت کلی ساختمان هایی که در آنها از سیستم دال پس کشیده استفاده می شود حدود 10 تا 20 درصد نسبت به ساختمانی بتن آرمه ارزانتر می باشند.

استفاده از مصالح با مقاومت بالاتر در اعضاي كششي و تحت فشار قراردادن بتن كه موجب عملكرد بهينه بتن مي‌شود نتايج بسيار مطلوبي در دال هاي ساختماني دارد كه در ذیل به توضیح آن میپردازیم:

سيكل اجرايي كوتاه‌تر و سرعت در عمليات اجرا سازه:

استفاده از مصالح با مقاومت بالاتر (استرندها) باعث كاهش مصالح مصرفي، قالب‌بندي ساده‌تر، حذف تعداد زيادي از عناصر قائم نظير ستونها و حذف المان هاي افقي نظير تيرها باعث كمتر شدن نيروي انساني مورد نياز  جهت اجراي پروژه می شود،كه انجام عمليات ساخت را در زمان كوتاه‌تري میسر مي سازد. همچنین انجام عمليات كشش در استرندها را مي‌توان تا حصول درصدي از مقاومت بتن بصورت جزئي يا كلي انجام داد و زمان درگير بودن قالب ها را کاهش دهیم. به همین علت سيكل اجراي هر طبقه 10 تا 20 درصد كاهش می یابد كه خود باعث رضایت كارفرمايان و پيمانكاران می شود

مزیت های سیستم پس تنیدگی در ساختمان:

 مزیت های معماری:

  •  سهولت و انعطاف پذیری در طراحی پلان و نما
  •  ایجاد دهانه های بلندتر و وجود ستون های کمتر در سازه
  • کاهش ارتفاع طبقات و کل ساختمان
  • ایجاد کنسول های بلندتر و اجراي  لبه دال بصورت اشكال  نامشخص
  • افزایش فضای مفید بهره برداری در سازه
  • حذف آویز تیرها و امکان استفاده از سقف کاملاً مسطح
  • قابلیت استفاده در پلان های نامنظم و منحنی شکل
  •  ایجاد بازشوهای بزرگتر در سقف
  •  استفاده از ستون های خارج از محور
  • قابلیت بیشتر عبور لوله ها و ادوات تأسیساتی

امتیازات:

  1.  استفاده از دهانه های بلند
  2.  بهره گیری از سطح تخت و صاف در زیر سقف
  3.  انعطاف طرح
  4.  استفاده از دال های نازکتر
  5.  کنترل تغییر شکل وترک
  6.  کاهش ارتفاع طبقات
  7.  سازه سبکتر
  8.  ساخت سریع
  9.  صرفه جویی در هزینه های ساخت
  10. انعطاف سازه در آینده

پیش تنیدگی به دو روش در سازه های مختلف انجام می شود:

  1. پیش کشیدگی: (Pre-Tensioning) 

در بتن پیش تنیده – پیش کشیده، کابل های پیش تنیدگی قبل از بتن ریزی در قالب ها قرار می گیرند و به وسیله جک، نیروی کششی به آنها وارد می گردد بعد ازآن بتن درون قالب ها ریخته شده و پس از اینکه بتن به مقاومت مشخصی رسید، کابل های پیش تنیدگی از دو انتها بریده می شوند که این موضوع باعث انتقال نیروی کششی کابل ها به بتن به صورت نیروی فشاری به واسطه چسبندگی بتن و فولاد است.

مزیت های  این نوع سقف :

،سرعت اجرای بالانیاز به قالب بندی در کارگاه نیست و در هزینه های مربوط به خرید .قالب و قالب بندی صرفه جویی می شود

پیش تنیدگی بتن

الزامات سقف بتني پيش تنيده پس كشيده

1- از سیستم های شناخته شده در سراسر دنیا، سقف­ های ساخته شده از دال­ های هالوکور (Hollow Core Slabs) از انواع بتن آرمه معمولی و بتن آرمه پیش تنیده می باشد و جزو سقف های نیمه سنگین تا سنگین محسوب می شوند.

2- استفاده از این نوع سقف تنها در ساختمان های با اسکلت بتن مسلح مجاز می باشد.
3-  بارگذاری ثقلی و لرزه­ای سیستم سازه­ای حاصله به ترتیب باید براساس آخرین ویرایش مبحث ششم مقرات ملی ساختمان ایران با عنوان بارهای وارد بر ساختمان و استاندارد 2800 ایران اعمال گردد.
4- طراحی، ساخت و اجرای دال­ های هالوکور از نوع بتن آرمه معمولی باید بر مبنای آخرین ویرایش دستورالعمل طراحی Manual for the Design of Hollow Core Slabs PCI ، ضمن درنظر گرفتن ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه انجام پذیرد.
5- بررسی صلبیت دیافراگم سقف­ های هالوکور باید براساس بند 2-9 و پیوست شماره 6 استاندارد 2800 ایران صورت پذیرد و تمهیدات لازم برای تأمین یکپارچگی سقف و صلبیت براساس ضوابط دستورالعمل PCI در نظرگرفته شود.

6- بررسی صلبیت دیافراگم ، در صورت استفاده از بتن رویه، رعایت ضخامت حداقل 5 سانتیمتر الزامی می باشد.
7-به منظور تأمین یکپارچگی سقف، اجرای میل مهار کافی در محل اتصال پانل­ های سقف پیش ساخته به یکدیگر و اجرای تیرچه در پیرامون بازشوهای سقفی و همچنین اجرای کلاف­های پیرامونی سقف الزامی می باشد.
8- برای انتقال برش در ناحیه اتصال دیافراگم به سیستم مقاوم در برابر بار جانبی و یا المان­ های مرزی، باید از میلگردهایی به صورت قلاب استفاده نمود.
9- محدودیت ابعاد بازشوها باید براساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران رعایت شود و در هر حال نباید از یک پنجم طول پانل هالوکور و یک دوم عرض پانل بیشتر باشد.

10-در پلان­های نامنظم و یا در حالتی که ابعاد بازشوها در پلان از یک پنجم طول پانل هالوکور و یا یک دوم عرض پانل بزرگتر باشد، لازم است که یک لایه بتن با ضخامت حداقل پنج سانتیمتر اجرا شود
11- ضوابط طراحی و اجرای سیستم سقف بتنی هالوکور به صورت پیش تنیده باید براساس آئین­ نامه ACI 318 و آئین نامه طرح و محاسبه قطعات بتن پیش تنیده موضوع نشریه 250 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که بخش الحاقی آئین نامه بتن ایران (آبا) می­ باشد، انجام پذیرد.
12- رعایت حداقل رده بتن مصرفی معادل C30 در قطعات بتن آرمه پیش تنیده الزامی می باشد.
13- مقاومت گسیختگی تضمین شده انواع فولادهای پیش تنیدگی به شرح زیر باید بین 1200 تا 2200 نیوتن بر میلی متر مربع باشد :
a. سیم بدون پوشش تنش زدایی شده
b. رشته هفت سیم بدون پوشش تنش زدایی شده یا رشته ­هایی از آن
c. میله فولادی پر مقاومت بدون پوشش
14-کنترل نیروی کشش فولادی پیش تنیدگی باید توسط جک­ های کالیبره شده دقیق انجام گیرد.
15-ساخت دال­ های هالوکور پیش تنیده باید توسط تیم متخصص آموزش دیده انجام شده و در زمان ساخت نیازمند کنترل کیفیت دقیق است.
16- محافظت فولادهای پیش تنیدگی در برابر زنگ زدگی بسیار مهم بوده و باید به نحو مؤثری محافظت گردد به هر حال رعایت تمهیدات لازم مطابق با شرایط مختلف اقلیمی و محیط­های خورنده ایران الزامی می باشد.
17- کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم اعم از معماری و سازه­ای از حیث دوام، زیست محیطی و غیره باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران و یا آئین­ نامه­ های ملی یا معتبر بین­ المللی شناخته شده و مورد تأیید بکار گرفته شوند.
18- الزامات مربوط به انرژی باید مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان صرفه­ جویی در مصرف انرژی رعایت گردد.
19- رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت اجزای ساختمان در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان، کاربری و وظیفه عملکردی اجزاء ساختمانی الزامی می باشد.
20- صدابندی هوابرد و کوب ه­ای سقف بین طبقات مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان عایق بندی و تنظیم صدا تأمین شود.
21- چنانچه مجموعه ضوابط، دستورالعمل و یا آئین­ نامه درخصوص این سیستم توسط این مرکز انتشار یابد. شرکت های تولید کننده، کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران ملزم به رعایت آن هستند.

هالوکور
هالوکور

پس کشیدگی (Post – Tensioning) :

اعمال نیروی پیش تنیدگی (Jacking) بعد از بتن ریزی انجام می شود.مناسب جهت ساخت اعضای بتنی درجا مانند دال های درجا در ساختمان ها و اعضای پیش ساخته با تیراژ کم یا متوسط می باشد.

ضوابط و الزامات

-1 نظر به اينكه سيستم سقف بتني پيش تنيده پس كشيده عمدتاً بصورت دال تخت كاربرد دارد، لذا بر اساس توصيه بند 5-8-3-2  آئين نامه 2800 ايران،در زمان استفاده از سيستم دال هاي تخت و ستون، ارتفاع  ساختمان به 10 متر يا حداكثر 3 طبقه محدود مي شوددر غير اين صورت استفاده از ديوار هاي برشي بتن آرمه الزامي خواهد بود.

-2 استفاده از اين سيستم با توجه به بند 1 فوق در كليه پهنه هاي لرزه خيزي ايران بلامانع است.

-3 ضوابط طراحي و اجراي سيستم سقف بتني پيش تنيده پس كشيده بايد براساس آئين نامه  ACI 318 آئين نامه طرح و محاسبة قطعات بتن پيش تنيده موضوع نشريه شماره 250سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كه بخش الحاقي آيين نامه بتن ايران )آبامي باشد، انجام شود.

 -4 رعايت حداقل ردة بتن مصرفي معادل 30 C در اين سيستم الزامي است

-5 مقاومت گسيختگي تضمين شده، انواع فولاد هاي پيش تنيدگي به شرح زير بايد بين 1200 تا 2200 نيوتن بر ميليمتر مربع باشد:

  •  سيم بدون پوشش تنش زدايي شده
  •  رشته هفت سيم بدون پوشش تنش زدايي شده يا رشته هايي از آن
  •  ميله فولادي پر مقاومت بدون پوشش

-6 محافظت فولاد هاي پيش تنيدگي در برابر زنگ زدگي بسيار حائز اهميت بوده و بايد كابل ها توسط دوغاب سيمان كه بعد از كشيدن كابل ها به داخل غلاف ها تزريق مي شود و يا مواد قيري يا گريس كه روي آن مي مالند از زنگ زدگي محافظت شوند.

-7 براي رسيدن به يك طرح بهينه از لحاظ مقدار مصالح، وزن و هزينه، بايد طراحي و اجراي دال به گونه اي انجام شود كه پيش تنيدگي كامل حاصل گردد و بتوان از كل مقطع در فشار بهره جست.

-8 كنترل نيروي كشش كابلها بايد توسط جكهاي كاليبره شده دقيق انجام شود.

-9 اجراي اين سيستم بايد توسط تيم متخصص آموزش ديده انجام شود و در زمان اجرا نيازمند كنترل كيفبت دقيق ميباشد.

-10 تخريب اين سيستم سقف به دليل وجود ميلگردهاي پيش تنيده بسيار پر خطر بوده و بايد با روش هاي خاص توسط تيم فني آموزش ديده، صورت گيرد.

-11 توجه به مسئله افت در اعضاي پيش تنيده پس كشيده بسيار حائز اهميت بوده و محاسبه و پيش بيني مقدار افت ناشي از موارد زير بايد دقيقاً مورد توجه قرار گيرد:

  •  افت نيروي پس كشيدگي به جهت اصطكاك بين كابل و غلاف
  •  افت به دليل لغزش مهار انتهايي و فرو رفتن گوه گيرداري در ابتدا و انتهاي كابل
  •  افت به جهت شل شدگي فولادكهولت كرنش(Relaxation)
  •  جمع شدگي بتن يا خزش(Creep)
  •  انقباض يا آب رفتگي بتن كه به علت خروج آب از بتن به مرور زمان مي باشد(Shrinkage)
  •  افت ناشي از تغيير شكل نسبي الاستيك بتن

-12 استفاده از سيستم سقف دال هاي تخت پيش تنيده پس كشيده، در دهانه هاي بلندتر از 7 متر توجيه اقتصادي دارد.

-13 در استفاده از دالهاي تخت پيش تنيده پس كشيده به لحاظ بزرگ بودن دهانه ها و وجود نيرو هاي ثقلي قابل ملاحظه، در نظر گرفتن تمهيدات لازم به منظور كنترل برش سوراخ كننده (Punch) بسيار حائز اهميت ميباشد.

-14 رعايت الزامات مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، جهت صرفه جويي در مصرف انرژي الزامي است.

-15 رعايت مبحث سوم مقررات ملي ساختمان در خصوص حفاظت ساختمان ها در برابر حريق و همچنين الزامات نشريه شماره 444 مركز تحقيقات ساختمان و مسكن مربوط به مقاومت جداره ها در مقابل حريق با در نظر گرفتن تعداد طبقات، ابعاد ساختمان، كاربري و وظيفه عملكردي عنصر ساختماني ضروري است.

-16 صدابندي هوابرد و كوبه اي سقف بين طبقات مي بايست مطابق مبحث هجدهم مقررات ملي ساختمان تامين شود.

پیش تنیدگی در ساختمان

کاربردهای مختلف پیش تنیدگی:

پیش تنیدگی در پل:

نياز به اجراي دهانه هاي بزرگ در پل ها، جلوگيري ازلرزش، ترك خوردگي و نفوذ پذيري بتن و همچنين سرعت مناسب اجرا در سيستم هاي پس كشيده مهم ترین علت برای استفاده از این روش در ساخت پل می باشد. با توجه به اینکه یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از تکنیک پیش تنیدگی افزایش فاصله ستونها است و این موضوع یکی از اصلی ترین پارامترها در طراحی پل می باشد، فناوری پیش تنیدگی در طرح و ساخت پل ها باعث شده که حدود 70 درصد پل های بتنی به صورت پیش تنیده طراحی و اجرا گردند.

پل های بتنی به 3 روش زیر طراحی و اجرا می گردند:

 دال در درجا  : در این روش کل سطح عرشه قالب بندی می شود و عملیات آرماتوربندی و نصب تاندون ها (کابل های پیش تنیدگی) تقریبا به موازات یکدیگر صورت می پذیرد (در این مرحله بایستی پروفیل کابل ها و نصب گیره های انتهایی با دقت کافی اجرا شود) و بعد از آن بتن ریزی انجام گردد و پس از رسیدن بتن به مقاومت تعیین شده از سوی دستگاه مشاور و نظارت، کشش تاندون ها انجام می شود.

پیش تنیدگی در پل

دامنه کاربرد سقف های پس کشیده:

1 – پارکینگ های طبقاتي: از آنجا كه در سيستم دال پس كشيده فاصله ستون ها بطور قابل ملاحظه ای افزايش مي يابد لذا فضاي باز و مفيدي را جهت پارك و جابجايي اتومبيل ها ايجاد مي نمايد.

همچنين با توجه به اينكه در اكثر پاركينگ هاي طبقاتي سقف ها به صورت نمايان (Expose) و بدون سقف كاذب اجرا مي شوند قابليت كاهش نفوذ پذيري و مقاوم شدن بتن در مقابل تهاجم هاي شيمياي در دال هاي پس كشيده نيز ميتواند در انتخاب اين سيستم براي پاركينگ هاي طبقاتي عامل مهمی می باشد.

2 – برج ها وساختمان های مرتفع: با توجه به اينكه استفاده از دال هاي پس كشيده در سازه باعث كاهش ارتفاع طبقه مي گردد ، لذا در يك ارتفاع ثابت قادر خواهیم بود. تعداد طبقات بيشتري را ايجاد نماییم.

3 – ساختمان های تجاری و بیمارستان ها : مزیت هایی از قبيل فاصله زياد ستون ها، سرعت اجرا و كاهش وزن سازه در سيستم دال هاي پس كشيده باعث شده تا اين نوع سيستم گزينه مناسبي براي ساختمان هاي تجاري و بيمارستان ها و… باشد.

5 – انبوه سازی های مسكوني: از آنجا كه در اين نوع مجتمع ها درهرطبقه چندين واحد مسكوني در نظر گرفته شده و طراحي مي گردد لذا فاصله زياد ستون ها شرايط بسيار مناسبي جهت معماري واحدها مهيا مي کند،در بيشتر موارد هر واحد را بدون قرار گيري ستون در داخل آن طراحي می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه